کابینت کابینت آشپزخانه کابینت هایگلاس
آشپزخانه زیبا

تفاوت آشپزخانه مدرن و کلاسیک

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن؛ کابینت آشپزخانه یک نقطه کانونی و مهم در کوراسیون خانه‌ها و آپارتمان‌های امروزی محسوب می‌شود. آشپزخانه‌های باز و اوپن باعث می‌شوند کابینت‌ها و سایر لوازم و وسایل داخل آ‌ن‌ها مستقیما در معرض دید قرار داشته باشند. به همین دلیل علاوه بر کیفیت، دوام و کارایی کابینت‌ها، زیبایی و سبک آنها نیز بسیار واجد اهمیت است. بر همین اساس، طراحی کابینت، یک قسمت اساسی و قابل اتکا در تولید کابینت آشپزخانه است. طراح کابینت باید در هماهنگی با مشتری یا سفارش دهنده، از تمام تجربه و دانش خود استفاده کند.

به کار‌گیری اصول و استاندارها، دخیل کردن خلاقیت و تجربه، داشتن درک درست از خواست مشتری و اصلاح ناهنجاری‌ها، وظیفه طراح کابینت است. یک طراح با توجه به موقعیت و شکل فضای در دست، باید اقدام به طراحی کند. نور محیط، پلان یا فضای در دسترس، اندازه آشپزخانه، نوع متریال و رنگ انتخابی مشتری همه پارامترهای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن و امروزی هستند.

کارایی کابینت یکی دیگر از اصول طراحی است که سازنده باید به آن توجه لازم را داشته باشد. کارایی به معنای جادار بودن و استفاده بهینه از فضای آشپزخانه و همچنین توجه به مثلث کاری است. همان طور که می‌دانید مثلث کاری یک خط فرضی بین یخچال فریز، اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی است. هر چه این مثلث کوچکتر و نزدیکتر باشد کار کردن در آشپزخانه برای کاربر راحت‌تر است. البته، نه در حدی که از حد استاندارد نیز فاصله بگیرد.

امروزه، سبک‌های مختلفی برای کابینت آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این محتوا می‌خواهیم در مورد کابینت کلاسیک و مدرن، که بیشترین طرفدار را در آشپزخانه‌های مدرن و امروزی دارند، بیشتر بدانیم. در ادامه با روبیک همراه باشید:

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

در زندگی‌های پر سرعت و پر مشغله امروزی، گرایش به سمت سادگی سبک دکوراسیون مدرن بسیار زیاد است. بسیاری از خانواده‌ها، به خصوص زوج‌های جوان، مایلند سبک و نمای کلی منزل و آشپزخانه آن‌ها شیک و مدرن باشد.

یکی از مهمترین اجزا و المان‌های تاثیرگذار در دکوراسیون داخلی خانه، سبک کابینت‌های آشپزخانه است. برای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن  باید از پرداختن به جزییات زائد خوداری کنید. برای مثال، استفاده از درب‌های ساده و بدون دستگیره یک نمونه‌ی شاخص از طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن است.

در سبک مدرن تاج یا پایه‌های پر طرح و کار شده، که در سبک‌های کلاسیک کاربرد دارد، به هیچ عنوان دیده نمی‌شود. به جای خطوط منحنی و طرح‌های مختلف، اساس طراحی کابینت آشپزخانه مدرن بر استفاده از سطوح صاف و صیقلی قرار داده شده است.

این مینیمال بودن، سادگی و پرهیز از درگیر شدن در جزییاتِ پُر تکلف، این فر صت را فراهم می‌کند که فضای بیشتری در آشپزخانه داشته باشیم. حس غالب در یک آشپزخانه مدرن، صمیمیت و آرامش است.

شاخصه دیگر فضای آشپزخانه‌های مدرن ظاهر و چیدمان هندسی آنها است. به بیان دیگر، یکی دیگر از نشانه‌های کابینت مدرن نمای ساده، شکل هندسی و زاویه دار، بدون تزیینات و جزییات است.

به طور معمول از رنگ‌های شاد و روشن و متریال فرآوری شده یا شبه ‌وب در این سبک بیشتر استفاده می‌شود. در ادامه در خصوص ویژگی های طراحی کابینت آشپزخانه مدرن بیشتر خواهیم گفت.

کابینت آشپزخانه مدرن

ویژگی‌های طراحی کابینت آشپزخانه  مدرن

  • ظاهر هندسی

اشاره کردیم که شکل ظاهری آشپزخانه‌های مدرن، هندسی است. البته خیلی نگران نباشید. در این جا قرار نیست سر کلاس ریاضی بنشینید، هرچند کمی هم به اطلاعات دبیرستانتان نیاز دارید.

در طراحی مدرن از کاشی‌های گلدار و الگوهای انتزاعی خبری نیست. در سبک مدرن اشکال و طرح‌های هندسی، نقشی اساسی دارد. این طرح و شکل‌های هندسی در تزیینات، اسباب و اثاثیه، لوستر، کانتر و به طور کلی دکوراسیون دیوار و پنجره هم دیده می‌شود.

خطوط افقی به لحاظ بصری بیانگر گسترش و وسعت هستند. در آشپزخانه‌های معاصر از خطور افقی استفاده مفهومی زیادی می‌شود. این کار باعث می‌شود خانه‌های مدرن، که معمولا کوچکتر از گذشته هستند، بزرگتر و جادارتر به چشم بیایند.

  • متریال مدرن و صنعتی

متریال مورد استفاده در سبک‌های کلاسیک و سنتی بیشتر مواد طبیعی مانند چوب است. در عوض در طراحی کابینت آشپزخانه‌ به سبک جدید و مدرن، عمدتا از مواد و متریال مدرن‌تر و صنعتی به کار گرفته می‌شود. ورق‌های هایگلاس، استیل و یا پلی‌گلاس در آشپزخانه های مدرن بسیار دیده می‌شود.

  • شاخصه‌های مینیمال

مشخصه اصلی طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، مینیمال بودن و سادگی است. حذف ابزار و یراق‌آلات، دستگیره‌های کابینت، پایه و تاج، طرح‌های ساده با رنگ‌های یکدست و مواردی ازین دست نشانه‌های این سبک است.

اگر مقایسه کنید، لوازم برقی آشپزخانه، مانند یخچال فریزهای مدرن، نیز این سادگی و فرم هندسی زاویه‌دار را با خود دارند. سطوح صاف و صیقلی دکوراسیون مدرن، برای تمیز کردن جزا آشپزخانه بسیار مناسب هستند.

  • رنگ

کابینت‌های مدرن بیشتر با رنگ‌های ساده، تند و شفاف دیده می‌شوند. استفاده از رنگ‌های زرد، سبز، قرمز یا آبی تند، که در سبک‌های کلاسیک به ندرت دیده می‌شود، در آشپزخانه‌های مدرن معمول است.

معمولا در کابینت‌های مدرن رنگ‌ها سرد و تند و بیشتر شفاف هستند. هر چند دست شما برای استفاده از انواع رنگ‌ها در سبک مدرن باز است. اما رنگ‌های شفاف به دلیل انعکاس نور بهتر، کاربرد بیشتری دارند.  انعکاس نور باعث بزرگتر شدن فضا و بهتر شدن حس و حال آشپزخانه می‌شود و این شاخصه‌ی ارزشمندی در سبک مدرن به حساب می‌آید.

  • کابینت جزیره

به جای میز ناهارخوری بزرگ در سبک مدرن، گرایش به استفاده از جزیره، بیشتر دیده می‌شود. جزیره علاوه بر ایجاد حس مدرن در آشپزخانه دارای کارایی چند وجهی نیز هست. جزیره به جای میز نهار‌خوری قابل استفاده است، در عین حال، زیر آن به عنوان کابینت کاربرد دارد.

  • نورپردازی چند لایه

در سبک‌ کلاسیک، همواره در همه المان‌ها گرایش به سمت یک مرکز قدرتمند وجود دارد. به عنوان مثال، شما در معماری کلیساها و مساجد قدیمی نیز می‌بینید که همه چیز به سمت یک مرکزیت واحد و قدرتمند میل دارد. در حالی که دنیای مدرن، دنیای تکثر است. در آشپزخانه‌های مدرن سطوح نورپردازی چند لایه و متنوع است و بخشی از منبع‌های نوری ممکن است در کابینت‌ها کار شود.

  • هارمونی و هماهنگی

یکی از ویژگی‌های طراحی کابینت آشپزخانه به سبک مدرن، هارمونی با سایر دکوراسیون و لوازم خانه است. خیلی مواقع از استیل ضد زنگ برای ساخت کابینت استفاده می‌شود تا با متریال وسایلی مانند یخچال و اجاق گاز هماهنگ باشد.

کابینت مدرن

۵ پیشنهاد ویژه برای طراحی کابینت آشپزخانه مدرن

  1. بازگشت به رنگ مشکی

برای یک آشپزخانه مدرن هیچ چیز جذاب‌تر از یک سِت کابینت مشکی همراه با کنتراست سفید نیست. تاپ کانتر یا لوازم برقی سفید در کنار کابینت مشکی یکدست یک جذابیت چشم‌گیر و مدرن به کابینت‌های شما می‌دهد.

  1. طرح چوب

کابینت‌های چوبی یا طرح چوب روشن با پیشخوان سفید، یک کنتراست زیبا و مدرن به وجود می‌آورند. برای تکمیل شدن این زیبایی، می‌توانید از المان‌های دیگری نیز مثل گلدان‌های سفید استفاده کنید.

  1. کابینت یکدست سفید

کابینت یک دست سفید نیز مانند کابینت‌های مشکی کاملا مدرن هستند. اگر نسبت به رنگ مشگی حساسیت داریدع می‌توانید از رنگ سفید ساده برای کابینت خود استفاده کنید.

  1. کابینت تمام قد

در طراحی کابینت آشپزخانه مدرن، موضوع تنها انتخاب رنگ نیست. برای اینکه ظاهر آشپزخانه شما مدرن باشد، طرح و مدل کابینت هم بسیار مهم است. یک مدل زیبا و مدرن برای آشپزخانه استفاده از کابینت‌های تمام قد است.

کابینت فلت و صاف بدون دستگیره و ابزار اضافه، که فاقد پایه باشد و مهمتر از همه تا سقف ادامه داشته باشد، علاوه بر ایجاد حس مدرنیته، باعث افزایش فضای کاربری نیز می‌شود. در این طرح، فضای دیوار آشپزخانه کاملا با یونیت کابینت‌ها پوشیده می‌شود.

  1. کابینت ترکیبی

استفاده از ترکیب دو رنگ متضاد در کابینت‌های مدرن بسیار معمول است. شما می توانید به دلخواه دو رنگ را در کابینت‌های بالا و پایین استفاده کنید تا آشپزخانه‌ای زیبا، مدرن و متعادل داشته باشید. برای مثال ترکیب رنگی آبی و سفید یک گزینه مناسب برای کابینت آشپزخانه‌های مدرن است.

طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک

اولین شاخصی که در طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک باید مد نظر داشت موضوع حجم است. کابینت کلاسیک ظاهری حجم‌دار با طرح‌ها و کنده‌کاری‌های سنتی دارد. سبک کلاسیک یک سبک فاخر و شکوهمند است که ریشه در تاریخی بزرگ و قدیمی دارد.

برخلاف سبک مدرن، که مبنا بر سادگی و مینیمالیست است، در طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک تزیینات متنوع و جزییات فراوان دیده می‌شود. در واقع از این حیث، کابینت مدرن و کابینت کلاسیک نقطه مقابل هم هستند.

در ادامه با برخی از مشخصات و ویژگی‌های کابینت کلاسیک بیشتر آشنا می‌شویم‌:

کابینت کلاسیک

ویژگی‌های کابینت‌ کلاسیک

  • برای فضای بزرگ مناسب است.

از کابینت کلاسیک به هیچ عنوان نباید در آپارتمان‌های کوچک و متوسط استفاده کنید. با توجه به جزییات و طرح‌های فراوان در سبک کلاسیک، این نوع کابینت برای فضاهای بزرگ مناسب است.

اساسا سبک کلاسیک یادآور دورانی از تاریخ است که ساختمان‌ها و خانه‌ها بزرگ و شکوهمند بوده‌اند و افراد زیادی در آن‌ها زندگی می‌کرده‌اند.

  • طرح‌های منبت و معرق

در طراحی کابینت آشپزخانه کلاسیک، هنر‌های سنتی مانند معرق و منبت بسیار کاربرد دارد. البته میزان و شکل این کنده‌کاری‌ها و هنرهای دستی، بسته به سلیقه و خواست مشتری دارد. منبت کاری، معرق، حکاکی و خراطی از نشانه‌های سبک کلاسیک هستند که به کابینت زیبایی و جلال بیشتر می‌دهند.

البته با توجه به پُر کار بودن کابینت کلاسیک در مقایسه با کابینت مدرن طبیعتا دستمزد ساخت کابینت‌های کلاسیک بالاتر است. البته همین موضوع به ارزشمندی و قیمتی بودن کابینت کلاسیک منجر می‌شود.

  • کابینت‌های بزرگ و جادار در سبک کلاسیک

معمولا در طراحی کابینت کلاسیک عمق کابینت‌ها بزرگتر گرفته می‌شود و به همین دلیل جادارتر هستند. به طور کلی، کابینت‌های زیاد، بزرگ و پر طرح، از نشانه‌های سبک کلاسیک هستند.

  • رنگ‌های فاخر و سنگین

با توجه به اینکه کابینت کلاسیک معمولا در آشپزخانه‌های بزرگ به کار برده می‌شوند، رنگ‌های فاخر و سنگینی دارند. بر عکس سبک مدرن که رنگ‌ها شاد، تند و روشن هستند، در کابینت کلاسیک رنگ‌بندی محدود‌تر و طبیعی‌تر است.

اساسا استفاده از متریال طبیعی در همه انواع هنرهای کلاسیک متداول است. رنگ‌های سفید، قهوه‌ای، مشکی و کرم، برخی از پرکاربردترین رنگ‌های کابینت کلاسیک هستند. اگر از آن دسته آدم‌هایی هستید که برای کابینت به رنگ‌های قرمز، زرد یا نارنجی علاقه دارید، بی‌خیال سبک کلاسیک شوید.

  • طرح‌های ویترینی

همان طور که اشاره شد تزیینات در سبک کلاسیک بسیار حیاتی هستند. این موضوع باعث می‌شود ظرف و ظرف‌ها تزیینی‌تان هم به‌راحتی دیده شود. در واقع کابینت و محتویات داخلش بخشی از دکوراسیون خانه‌های کلاسیک به حساب می‌آیند.

یکی از طرح‌های متداول کابینت‌های کلاسیک، درب ویترینی است. استفاده از شیشه برای درب کابینت یا همان کابینت ویترینی، به خصوص در سبک‌های اروپایی، بسیار دیده می‌شوند.

  • پایه، دستگیره، تاج

هر چقدر در کابینت‌های مدرن از دستگیره، و سایر یراق‌آلات دوری می‌شود، سبک کلاسیک عاشق آنهاست. پایه‌های پر طرح و  دستگیره‌های پر زرق و برق وگاهی از تاج نیز در کابینت کلاسیک استفاده می‌شود.

  • متریال طبیعی

یکی از مواردی که در آشپزخانه و به طور کلی دکوراسیون کلاسیک می‌بینید، به کارگیری مواد طبیعی است. در کابینت کلاسیک، معمولا از کانترپاپ یا پیشخوان سنگ استفاده می‌شود.

سنگ مرمر، کوارتز و یا گرانیت برخی از انتخاب‌های شما برای صفحه کابینت کلاسیک هستند. ترکیب کابینت‌های چوبی و کانتر سنگ طبیعی می‌تواند علاوه بر القای حس زیبایی واجد شکوه طبیعی در آشپزخانه هم باشد.

انواع چوب‌های طبیعی که در ساخت کابینت کلاسیک تمام چوب به کار می‌روند، چوب راش، افرا، گردو، گیلاس، بلوط و … می‌باشند که هر کدام بسته به نوع خود، بافت، رنگ و طرح‌های طبیعی بسیار جذابی دارند و البته که، قیمت‌های هر کدام نیز متفاوت است.

  • تقارن هندسی

مشخصه هندسی سبک مدرن، همانطور که اشاره شد، خطوط مستقیم و هندسی به ویژه خط‌های افقی است. اما نماد و نشانه هندسی در سبک کلاسیک، تقارن هندسی است. همچنین استفاده از انحناهای متقارن و نرم در این سبک بیشتر دیده می‌شود.

  • نور پردازی

در سبک کلاسیک، استفاده از آویزهای بزرگ نورانی در مرکز آشپزخانه می‌تواند به زیبایی بیشتر کابینت‌های شما کمک کند. همان طور که اشاره شد، ممکن است در سبک مدرن شما برخی ال‌ای‌دی‌ یا لامپ‌ها را در کابینت قرار دهید. اما در سبک کلاسیک، این موضوع ابدا پذیرفتی نیست.

به طور خلاصه، نمادهای مدرن مثل لامپ‌های کم مصرف جدید، هود، کلید و پریز‌ها تا جایی که ممکن است باید مخفی شوند. یا به عبارتی درون کاورهایی از جنس کابینت قرار بگیرند تا کمتر در معرض دید بیننده باشند.

کابینت کلاسیک

سخن پایانی

امروزه کابینت آشپزخانه، معمولا در خانه‌های بزرگ و اشرافی به سبک مدرن است. در مقابل، در خانه‌ها و آشپزخانه‌های مینیمال از سبک مدرن استفاده می‌شود. سبک کلاسیک، همانطور که بیان شد، سبکی فاخر و درخور توجه است. اما سبک مدرن، زیبایی را در سادگی جست‌وجو می‌کند. در سال‌های اخیر نوع دیگری از طراحی کابینت آشپزخانه، به نام سبک نئوکلاسیک نیز بسیار ترند شده و مورد توجه طراحان و دیزاینرهای داخلی منزل قرار گرفته است. کابینت نئوکلاسیک، مابین سبک مدرن و کلاسیک است و بخشی از خصوصیات هر دو سبک را دارا می‌باشد.

ازین که تا پایان همراه این محتوا بوده‌اید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم این محتوا برایتان مفید و سودمند واقع شده باشد.

دیدگاه (3)

  1. سهراب رضوی
    3 خرداد 1398

    خیلی ممنونم از مطالب مفیدی که گذاشتید.
    لطفا مقالات بیشتری توی سایتتون قرار بدین.

    • احسان اخواست
      24 تیر 1398

      ممنونم از روبیک
      مقالتون خیلی جامع بود.

  2. الناز
    21 مرداد 1398

    سلام به تیم روبیک
    عالییی بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فرم درخواست مشاوره رایگان